Sinds 1 oktober ben ik Manager Topsport bij de KNHS. Voor mij een hele grote verandering van de hele dag op stal tussen de paarden naar een ‘kantoorbaan’, maar ik doe het met enorm veel plezier. Ik stuur de bondscoaches van de (Para)dressuur, springen en eventing aan. Samen doen we er alles aan om de sport vooruit te brengen. Talentenontwikkeling is ook een belangrijke tak binnen mijn functie. Daarnaast geef ik leiding aan de afdeling topsport en verder vorm ik de brug tussen het bestuur van de KNHS en het bestuur van de stichting N.O.P.. Voor de NOC*NSF ben ik aanspreekpunt voor de Olympische disciplines. Ik vind het ontzettend leuk om met mensen te werken. Uiteindelijk is het doel om medailles te halen. In Nederland is heel veel kennis en kunde aanwezig en we hebben een hele goede fokkerij. Nederland kan als paardenland in alle disciplines zeker tot de wereldtop behoren. In de dressuur hebben we al een paar jaar geen medailles gehaald. Het is mijn missie om de dressuurtop sterker en consistenter te maken. Een team bestaat uit ruiter, paard en trainer. Zij moeten het waarmaken. Wij als KNHS moeten ervoor zorgen dat ze kunnen winnen. Het is daarom als land ook belangrijk om aan talentenontwikkeling te doen, niet alleen voor ruiters, maar ook voor trainers en officials. Van daaruit kunnen we ook kijken of we meer aansluiting kunnen krijgen vanuit Nederland naar de FEI. Het WK deze zomer in Aken is mijn eerste grote kampioenschap. Dat is het eerste moment dat we ons als land kunnen kwalificeren voor de Olympische Spelen in Los Angeles. Alles is er dus op gericht om daar zo goed mogelijk te presteren. Of we medailles gaan halen? Het is geen reële verwachting, maar zeg nooit nooit. In de dressuur ziet het er momenteel niet slecht uit en er kan nog veel gebeuren. Richting de toekomst ziet het er in ieder geval heel rooskleurig uit met twee paarden die misschien wel 80% kunnen scoren en veel jongere paarden die er aan komen. Wat betreft het springen is de spoeling nu nog dun, maar daar komt ook veel aan. In de eventing zijn heel veel goede jonge ruiters die met grote gedrevenheid naar de top willen. Als de eventing de kwalificatie in Aken kan halen zou dat een mooie opsteker zijn. Voor de Para dressuur is het ook het doel om te kwalificeren en gaan we natuurlijk voor de medailles. Het WK is dus een belangrijk moment, maar voor de toekomst is het zeker het doel om in alle disciplines mee te doen voor de medailles.
Groeten Laurens van Lieren