Wat bezielt de official

Janine Verhulst

Janine Verhulst zet zich voor 1000% in voor de paardensport. Als dressuurjurylid zat ze de vorige licentieperiode zelfs 90 keer in het dressuurhokje.

Tekst: Denise Dekens Beeld: By Lot Photography

 “Ik probeer altijd van toegevoegde waarde te zijn”

Janine vertelt: “Ik werk volop in de paarden en ben altijd actief wedstrijdamazone geweest. Paarden zijn echt mijn leven en ik ben heel betrokken bij de sport. Het was eigenlijk een logische keuze om te gaan jureren. Ik twijfelde zelf wel eens na afloop van mijn proef en kon me dan in eerste instantie soms niet helemaal vinden in de punten, maar als ik het protocol terug kreeg met het commentaar van de jury erbij, dan kon ik daar zoveel mee. Ik ging beter begrijpen waarom iets nog niet goed genoeg was. Dat motiveerde mij nog meer om daar dan mee aan te gaan werken. Door het commentaar snapte ik het beter. Ik wil graag op een positieve manier mensen meegeven wat goed is en wat nog beter kan en misschien nog moet veranderen. Ik hoop dat men door mijn positieve benadering gemotiveerd is om dan thuis weer aan de slag te gaan en dingen weer proberen te verbeteren. Het is niet altijd makkelijk natuurlijk, maar ik probeer overal een positieve draai aan te geven. Zo was er een keer een meisje in mijn ring. Haar pony viel uit de contragalop en zij reed gewoon door. Ik heb toen op het protocol gezet dat als dat weer gebeurt ze altijd moet proberen om het weer te herstellen. Ik kreeg later een heel positief berichtje van haar moeder. Als jury probeer ik altijd van toegevoegde waarde te zijn. Ik heb zelf Grand Prix gereden en heb nu de opleiding afgerond om tot en met de Grand Prix te jureren. Ik ben zelf nog volop aan het rijden en heb nu een paard zover opgeleid dat ik bijna Inter II ga starten. Ik vind wel dat ik als jury het echt goed voor elkaar moet hebben, voordat ik de ring in ga. Ik denk dat het als jury wel fijn is als je zelf actief gereden hebt. Zolang het kan qua leeftijd en fysiek rij ik zelf nog graag. Negatieve situaties heb ik eigenlijk weinig meegemaakt. Ik heb wel een keer mevrouw in de ring gehad waar wat mis ging en ze vond blijkbaar dat ik te laag gepunt had bij haar proef. In afwachting van de bekendmaking van de punten en de prijsuitreiking kwam ze niet naar me toe, maar later deed ze wel haar beklag over mij op Facebook. Tja, dan vind ik het jammer dat ze niet het gesprek aan is gegaan op de wedstrijd met mij. Ik ben altijd beschikbaar en ik sta er altijd voor open om dingen uit te leggen. Voor sommige mensen is zelfreflectie moeilijk, maar de meeste mensen pakken het goed op en begrijpen dat je ze iets wil meegeven en wilt helpen om te verbeteren. Ik ervaar het jureren zelf als heel positief. Soms kan ik er wel van balen dat als er verschil is in de uitslag, maar meestal als je hebt nabesproken dan weet je van elkaar wat je zag en vaak is de conclusie dat je toch wel hetzelfde ziet maar op sommige onderdelen 0,5 of 1 punt anders zit en op zoveel onderdelen dan gaat het ooit hard. Maar als mensen zich kunnen vinden in mijn punten en commentaar vind ik dat echt heel mooi. Ik kan enorm genieten van een mooi gereden proef en ook als je ziet dat mensen groeien in hun proeven als je ze bijvoorbeeld na twee of drie maanden weer in de ring hebt. Met andere juryleden jureren doe ik heel graag. Om met hen daarna te praten over wat we hebben gezien en hoe andere mensen erover denken en ergens naar kijken, vind ik inspirerend. Tegenwoordig wordt er veel nadruk gelegd op harmonie en dat spanning afgestraft moet worden, maar ik moet zeggen dat ik dat vanuit al mijn opleidingen bij de KNHS altijd geleerd heb. Harmonie was altijd al belangrijk, ik weet niet beter. Het moet er makkelijk uitzien, zo is het mij geleerd. Ik denk dat heel veel juryleden dit ook al in de praktijk brengen. Natuurlijk kan het ook wel eens mis gaan in een proef, maar dat wordt doorgaans niet expres gedaan. Je bent niet bezig met een eindproduct, het is werk in ontwikkeling naar perfectie toe. Ik blijf graag nog heel lang met heel veel passie jureren. Het lijkt me heel gaaf om ooit internationaal te jureren. Dat zijn ook prachtige wedstrijden en hele mooie belevingen.”

Click to edit...

OOK OFFICIAL WORDEN?
Wil jij ook een bijdrage leveren aan onze mooie sport? Binnenkort starten we weer nieuwe officialopleidingen. Houd onze website en social kanalen in de gaten voor meer informatie. Ontdek welke functie bij jou past. Kijk voor meer informatie op www.knhs.nl.